КОРПОРАТИВНА И СОЦИАЛНА ОТГОВОРНОСТ
Зелената книга на Европейската Комисия дава следната дефиниция за Корпоративна социална отговорност (КСО):
"Концепция, която служи на компаниите като основа доброволно да интегрират социални и екологични аспекти в своите бизнес стратегии и във взаимоотношенията с всички заинтересовани страни".
Корпоративната социална отговорност означава компаниите да работят доброволно, без да са принуждавани от закона, за постигане на социални и екологични цели по време на техните ежедневни бизнес дейности. Иновациите в областите на грижата за здравето на служителите, бизнес образованието и ученето през целия живот, както и екологичните въпроси също са част от програмата на КСО, за която се провеждат дискусии с участието на множество заинтересовани страни.
„КСО е израз на разбирането, че всяка организация трябва да поема отговорност за влиянието си върху обществените групи, с които влиза във взаимодействие. Това е дълготрайно поет ангажимент от страна на бизнеса да развива своята дейност почтено и отговорно, да допринася за икономическото си развитие, но същевременно да съдейства за подобряване на живота на своите служители и техните семейства, местната общност и обществото като цяло." (ЕС) приемливо както за бизнеса, така и за развитието.“
Социалната отговорност на бизнеса е многопластова. На първо ниво спазването на принципите на корпоративната социална отговорност предполага спазването на следните задължения: навременно плащане на данъците, работните заплати, разкриване на нови работни места. На второ ниво КСО предполага осигуряването на адекватни условия за работа и живот на работниците чрез повишаване на квалификацията им, профилактично лечение, развитие на социалната сфера. Висшето, трето, ниво на отговорността е извършването на благотворителни дейности, в т.ч. подобряване на местната инфраструктура.
По-конкретно Корпоративната социална отговорност може да бъде насочена в следните области:
Общество
- облагородяване на градската среда
- PR дейности със социален ефект
- доброволен труд
- опазване на културно-историческото наследство
- качество и безопасност на продуктите
Околна среда
- контрол върху замърсяването
- възстановяване или опазване на околната среда
- рециклиране
- разходи за енергийна ефективност и намаляване замърсяването на околната среда
- управление на въздействието на околната среда и природните ресурси
- оптимално използване на природни и технически ресурси
- хармонизация на системата „човек – околна среда“
- система за екологично възпитание и познаване на екологичните рискове
Човешки капитал и условия на труд
- развитие на здравословни и безопасни условия на труд
- обучение и развитие на персонала
- подпомагане развитието на кариерата
- удовлетвореност и ангажираност на служителите
- мотивиране и индивидуалност
Знание и образование
- насърчаване на младите интелигентни хора